کنترل سطح گلوکز خون توسط مغز

هیپوتالاموس

مطمئنا در کتاب درسی سوم دبیرستان، با نحوه تنظیم قند خون توسط هورمون های انسولین و گلوکاگون آشنا شدید. همچنین تاثیر هیپوتالاموس رو در فعالیت غدد مختلف مطالعه کردید. در این مطلب می خواهیم شما رو با نحوه دقیق تنظیم قند خون توسط هیپوتالاموس و بخش درون ریز پانکراس آشنا کنیم.

محققین دانشگاه Yale، مدعی هستند که مکانیزمی را در قسمتی از مغز شناسایی کرده اند که کلید تنظیم سطح گلوکز خون می باشد و با روند ایجاد بیماری دیابت (هر دو نوع I و II) نیز ارتباط دارد.

آنها در ناحیه Ventromedial nucleus از هیپوتالاموس مغز وجود و فعالیت آنزیم پرولیل اندوپپتیداز را شناسایی کرده اند و معتقدند که این آنزیم مجموعه ای از واکنشها را تنظیم می کند که در نهایت منجر به تنظیم سطح گلوکز خون می شود. این یافته می تواند یکی از کلیدهای درمان بیماری دیابت در آینده نزدیک باشد.

هسته Ventromedial حاوی سلولهای حسگر گلوکز است. محققین به منظور شناخت بهتر نقش آنزیم پرولیل اندوپپتیداز در این قسمت از مغز، موشهایی را مهندسی کردند که مقادیر اندکی از این آنزیم را بیان می کردند. در این موشها، مشخصاً سطح گلوکز خون بسیار بالاتر از حد طبیعی بود و در نهایت هم مبتلا به دیابت می شدند.

در یک نمای کلی می توان گفت که عملکرد این آنزیم موجب می شود که نورونهای این قسمت از مغز به سطح گلوکز خون حساس باشند و با ارسال سیگنال برای پانکراس به منظور ترشح انسولین، مانع از ایجاد دیابت گردند. 
جزئیات دقیق عملکرد این آنزیم در ارتباط با نورونها هنوز بطور کامل مشخص نشده است و به همین دلیل این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا در گام بعدی با شناسایی اهداف مولکولی این آنزیم، مکانیسم دقیق تاثیر آنرا بر روی سطح گلوکز خون بواسطه نورونهای مغزی، مشخص کنند.

مسلماً با شناسایی این مکانیسم، مسیر جدیدی برای تنظیم ترشح انسولین شناسایی خواهد شد و در آینده نزدیک می توان از آن برای درمان بیماری دیابت استفاده کرد.

دانلود مقاله اصلی به زبان لاتین

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، با اشتراک آن در صفحات اجتماعی و یا فشردن دکمه گوگل پلاس (g+1) از ما حمایت کنید. همچنین اگر مایلید از ارسال مطلب جدید در وبلاگ مطلع شوید، ایمیل خود را در بخش عضویت وبلاگ وارد کنید.