مقایسه مغز مهره داران

مقایسه مغز

حتما با این شکل کتاب درسی سوم دبیرستان آشنایی دارید. در این شکل مغز تعدادی از جانداران با هم مقایسه شده است. هر چند این شکل طراحی شده و غیر واقعی بوده و همچنین اندازه مغز جانداران به درستی نشان داده نشده است. اگر می خواهید تصویر واقعی از مغز جانداران و سیر تکاملی اونا رو ببینید، بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

در این شکل شما مقایسه ای کامل در ابعاد واقعی در بین مهره داران مختلف را مشاهده می کنید. مشاهده می کنید هر چه جاندار پیشرفته تر باشد، مغز جمع تر بوده به طوری که در جانداران ساده، بخش های مختلف مغز در امتداد یک خط قرار گرفته اند، مثلا در گربه و خرگوش می بینید که در سطح پشتی، مخچه کاملا پیداست ولی در انسان به زیر نیمکره های مخ رفته است. همچنین چین خوردگی های مغز در جانداران مختلف کاملا مشخص است. از نکات جالب دیگر، گسترش لوب بویایی در مغز سگ هستش که به خوبی در جلوی لوب پیشانی قابل مشاهده است.

مقایسه مغز مهره داران

اگر این مطلب برای شما مفید بود، با اشتراک آن در صفحات اجتماعی و یا فشردن دکمه گوگل پلاس (g+1) از ما حمایت کنید. همچنین اگر مایلید از ارسال مطلب جدید در وبلاگ مطلع شوید، ایمیل خود را در بخش عضویت وبلاگ وارد کنید.