دنبال روش صحیح مطالعه هستید؟

مطمئنا بسیاری از دانش آموزان، با این مشکل مواجه هستند که زیست شناسی را چگونه بخوانند تا در امتحانات پایانی و حل سوالات تستی موفق باشند.روش های مطالعه

اگر شما هم از آن دسته از دانش آموزانی هستید که می خواهید خواندن زیست شناسی را شروع کنید، و یا با وجود اینکه زیاد می خوانید، نتیجه مورد نظر خود را در امتحانات و آزمون ها نمی گیردید، شاید این مطلب بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

هر چند نحوه خواندن درس تا اندازه زیادی وابسته به ویژگی های خود دانش آموز است، اما در این مطلب روشی که در طی چند سال توسط دانش آموزان موفق آزمایش شده است و تا حد زیادی موجب موفقیت دانش آموزان شده، معرفی می شود.

1- موفقیت در کنکور هیچ راه میانبری ندارد، تمامی تبلیغات انجام شده در مورد روش های به اصطلاح تست زنی مانند روش مهندسی معکوس و ... که در رسانه ها تبلیغ آن می شود، همگی برای به جیب زدن پول های شماست. تنها راه موفقیت، بالا بردن ساعات مطالعه است. 

2- طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان سنجش و همچنین تجربه اینجانب و دیگر همکاران، افراد موفق کنکور، سخت کوش ترین آن ها بوده اند نه باهوش ترین! در واقع اکثر دانش آموزانی که وارد رشته تجربی می شوند، دکترهای بالقوه هستند، در این میان عده زیادی از آن ها به دلیل عدم آشنایی با روش های مطالعه این فرصت استثنایی را از دست می دهند.

3- یکی از اصلی ترین دلایل افت تحصیلی دانش آموزان رشته تجربی، عدم توازن در درجه سختی زیست شناسی سال اول دبیرستان و زیست شناسی سال های بعد است. و چون در سال اول با درسی بسیار راحت مواجه بوده اند و با مطالعه ای اندک، توانسته اند نمره ای خوب کسب کنند، فکر می کنند که زیست شناسی رشته تجربی هم، همان زیست سال اول است و روش مطالعه خود را تغییر نمی دهند.

4- بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی با اهمیت این درس در کنکور آشنایی ندارند. کافی است بدانید که درس زیست شناسی در رشته تجربی بالاترین ضریب را دارد و ضریب آن 12 است. این در حالی است که تمامی دروس عمومی با هم ضریبی برابر 11 دارند. لذا گذاشتن وقتی اختصاصی برای زیست شناسی ضروری است. البته این بدان معنا نیست که دروس عمومی اهمین نداشته و در خواندن آن ها کم کاری کنید چون نفرات برتر در تمامی دروس باید درصدی مناسب داشته باشند. اما دیده شده که برخی دانش آموزان وقت زیادی را صرف کلاس های خصوصی و مطالعه سایر دروس کرده اند و درس زیست شناسی به حاشیه رفته است. برای هر درس به میزان اهمین خود وقت قایل شوید.

با توجه به نکات گفته شده، ساعت مطالعه و روش خواندن زیست شناسی، برای موفقیت اهمیت زیادی دارد. توصیه نا به دانش آموزان این است که برای دروس اختصاصی خود برنامه ای منظم داشته باشند تا از سردرگمی به دور باشند. برای اجای روش ارائه شده باید ساعت مطالعه مناسب داشت. ساعت مطالعه تا حد زیادی وابسته به خود دانش آموز است اما به طور معمول پیشنهاد ما این است که:

برای روزهایی که در مدرسه هستید، 5-8 ساعت مطالعه 

و برای روزهای تعطیل 10-12 ساعت مطالعه داشته باشید (البته برای کلیه دروس). به هر میزان که به ساعات مطالعه شما افزوده شود، موفقیت شما حتمی تر خواهد شد.

اما برنامه ریزی برای این ساعات بسیار مهم است، این که چه درسی را چقدر و در چه روزهایی بخوانم. یک روش مناسب استفاده از برنامه ایست که عنوان می شود:

ابتدا باید روزهای خود را به سه بخش تقسیم کنید: صبح، بعد از ظهر و شب یا به خاطر تغییر طول روز و شب ساعت بندی کنید، مثلا 8- 13(صبح) ، 13-20(ظهر) و 20-24(شب)

می توانید برنامه روزانه خود را به این صورت تقسیم بندی کنید: 1) روزهای فرد 2) روزهای زوج 3) روزهای تعطیل

روزهای فرد : یک نوبت مدرسه ، نوبت بعدی (صبح یا ظهر) یک درس تخصصی محاسباتی (ریاضی یا فیزیک) و یک درس تخصصی بیشتر تفهیمی (زیست یا شیمی) ، دو درس عمومی

روزهای زوج : یک نوبت مدرسه ، نوبت بعدی (صبح یا ظهر) یک درس تخصصی محاسباتی (ریاضی یا فیزیک) و یک درس تخصصی بیشتر تفهیمی (زیست یا شیمی) ، دو درس عمومی

روزهای تعطیل : یک درس محاسباتی (ریاضی یا فیزیک) یک درس بیشتر مفهومی ( زیست یا شیمی) در صبح، یک درس محاسباتی (ریاضی یا فیزیک) یک درس بیشتر مفهومی ( زیست یا شیمی) در ظهر، دو درس عمومی

مثال :

شنبه : مجموعه ریاضی(ریاضی، آمار، هندسه)  و زیست (یک نوبت) و مجوعه ادبیات (ادبیات و زبان فارسی)، عربی (یک نوبت)

یک شنبه: فیزیک و شیمی (یک نوبت)، دین و زندگی و انگلیسی (یک نوبت)

روزهای تعطیل : ریاضی و زیست (یک نوبت)، فیزیک و شیمی (یک نوبت)، دو درس عمومی یک نوبت

البته این یک روش پیشنهادی است، و دانش آموز بسته به ویژگی های خود و برنامه هفتگی در مردسه  می تواند جای برخی دروس را تغییر دهد. اما باید در یک برنامه منظم مثل برنامه فوق گنجانده شود.

برخی دروس مثل جغرافیا، تاریخ و آمادگی دفاعی که برای کنکور سئالی از آن ها طرح نمی شود، باید در لابلای این برنامه مثلا در روزهایی که قردای آن روز آن درس را داند، گنجانده شود.

درسی مانند زمین شناسی که در کنکور از آن سوال طرح می شود، برای زیر گروه یک  (پزشکی و دندانپزشکی و ...) ضریبی برابر صفر دارد، یعنی در تعیین رتبه شما برای این رشته ها اهمیتی ندارد ولی برای رشته ای مهم مثل داروسازی دارای ضریب 1 و البته نمره تراز بالایی دارد و در رتبه شما برای زیر گروه 2 موثر است. لذا چنانچه هیچ علاقه ای به رشته داروسازی و ادامه در این رشته را ندارید، می توانید به این درس همچون دروس تاریخ و .... نگاه کرده و آنرا همانند آن بخوانید. اما اگر رشته داروسازی برای شما اهمیت دارد، با توجه به عجم کمتر این درس، می توانید دو روز در هفته در برنامه خود، جایی برای آن بگذارید، به خصوص در روزهای تعطیل).

خوب تا این مرحله مشکل مقدار ساعت مطالعه و برنامه ریزی مشخص شد. اما درس زیست شناسی را چگونه یخوانم.

با توجه به سبک جدید سوالات کنکور و گزینه هایی که مستقیما از جملات کتاب می آیند و در آن تنها کلمه ای را عوض می کنند (مثال: در رشته های میلین دار، انتقال پیام عصبی به صورت جهشی انجام می شود (اشتباه)  صحیح در رشته های میلین دار، هدایت انتقال پیام عصبی به صورت جهشی امجام می شود (صحیح) سراسری 90) لازم است که مطالب کتاب به صورت دقیق خوانده شوند. در واقع دانش آموز تا کتاب را به طور کامل وارد ذهن خود نکرده است، به هیچ عنوان، تاکید می کنیم که به هیچ عنوان سراغ حل تست نروند. بعد از اینکه کتاب به طور کامل مطالعه شد (به اصطلاح کتاب رو خوردید) برای نظم دادن به مطالب موجود در ذهن خود باید از یک منبع که مطالب را دسته بندی کرده و نکات کتاب در آن برجسته شده، استفاده کنید. دقت کنید که با توجه به ترکیبی بودن بسیاری از سوالات کنکور باید این جزوه مطالب مربوط به فصل ها و کتاب های 3 سال را ترکیب کرده باشد ( ما به شما جزوه آموزش زیست شناسی به سبک پروانه را پیشنهاد می کنیم ).

سپس چناچه دانش آموز سوم دبیرستان هستید، حل کردن نمونه سوالات نهایی با توجه به اهمیت نمره نهایی و تاثیر 25% آن که در مطلبی در همین وبلاگ به آن اشاره شده، ضروری است که با توجه به تعداد کم سوالات نهایی برای هر فصل وقت زیادی از شما نمی گیرد.

در نهایت شما اکنون می توانید سوالات تستی را حل نمایید. اما به یاد داشته باشیدکه تا مراحل اولیه را طی نکرده اید به هیچ عنوان تست نزنید چون تنها وقت شما را می گیرد و بازدهی مناسب ندارد.

اما نحوه حل تست نیز مهم است،  حتما حتما پس از حل هر تست بلافاصه (چه جواب صحیح داده باشید چه اشتباه) جواب تشریحی آن را بخوانید. چون در مراحل اولیه تست ها نقش آموزشی دارند و زیاد به دنبال بالا بردن سرعت تست زنی در اوایل ناشید. انشا... در ادامه روش افزایش سرعت تست زنی هم اشاره خواهد شد.

اگر ابهامی در جایی از مطلب دیده می شود، در بخش نظرات عنوان کنید.

با تشکر 

 

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، با اشتراک آن در صفحات اجتماعی و یا فشردن دکمه گوگل پلاس (g+1) از ما حمایت کنید. همچنین اگر مایلید از ارسال مطلب جدید در وبلاگ مطلع شوید، ایمیل خود را در بخش عضویت وبلاگ وارد کنید.