عید نوروز و تعطیلات آن یک فرصت استثنایی برای دانش آموزان

دوران طلایی برای دانش آموزان

عید نوروز و تعطیلات نوروزی یک فرصت استثنایی برای دانش آموزان است. این تعطیلات برای دانش آموزانی که در درس هایی عقب افتاده اند و به خصوص برای کسایی که می خواهند از رقیب های خود پیشی بگیرند، بهترین فرصت است. به طور معمول دانش آموزانی که در آزمون ها شرکت می کنند و همانند قبل به درس خواندن خود ادامه می دهند، شاهد رشد خوبی در تراز خود خواهند بود. دلیل آن هم این است که اکثر دانش آموزان و داوطلبین کنکوری در این مدت استراحت می کنند و استراحت طولانی و دور ماندن از مطالعه بدترین و خطرناک ترین تهدید برای دانش آموزانی است که در جو کنکور و امتحان نهایی هستند. در نظر داشته باید که امتحان نهایی برای دانش آموزان نهایی و کنکور برای داوطلبین کنکور بسیار نزدیک است.

 

کاملا مشخص است که داوطلبین کنکور باید به شدت در این مدت مطالعه خود را طبق برنامه آزمون های خود ادامه دهند و هم درس هایی را که عقب هستند بخوانند و هم تست بزنند. 

اولویت بندی

اما فرصت بسیار بهتری برای دانش آموزان نهایی وجود دارد، دانش آموزان سال سوم دبیرستان. چون اکثریت دانش اموزان سال سوم در این فرصت استراحت کرده و مطالعه ای نخواهند داشت. دانش آموزان سال سوم باید توجه کنند که ابتدا درس های خود را اولویت بندی کنند. یعنی دروس را به ترتیب ضریب و اهمیت آن بخوانند. مثلا برای دانش آموزان تجربی به ترتیب ابتدا زیست شناسی سپس شیمی و بعد ریاضی و فیزیک و در نهایت دروس عربی و زبان و ادبیات و دین و زندگی را بخوانند.

چه مطالبی را ابتدا بخوانیم؟

باید توجه کنید که در این فرصت از اول، کتاب های مهم و تخصصی را بخوانید. برای هر درس پیشنهاد می شود که فصل هایی را که اصلا نخوانده اید و یا کمتر مطالعه کرده اید را بخوانید و سپس دیگر فصل ها. اما اگر در تمام فصل ها عقب هستید می توانید در یک دوره فشرده از اول کتاب ها را بخوانید. در صورتی که درس های زیادی عقب هستید، این ایام را اختصاصا دروس تخصصی را بخوانید.

هر روز چه  مدت و چه درس هایی بخوانیم؟

یکی از روش های اشتباه که اکثر دانش آموزان انجام می دهند این است که دانش آموزان کتابی را انتخاب می کنند و در طی یک روز یا چند روز فقط یک کتاب را می خوانند و بعد از تمام کردن آن کتاب، کتاب بعدی را شروع می کنند.

توجه کنید که باید برای مطالعه برنامه داشت. اما برنامه مناسب چگونه است؟ برنامه ای مناسب است که در طول روز حداقل سه کتاب را بخوانید. اما چه درسی و به چه مقدار؟ در این مورد به طور مفصل در متن روش مطالعه زیست شناسی، روش مطاله دروس دیگر نیز با برنامه ای مناسب شرح داده شده است.

برای دانش آموزای کنکوری نیز در بخش روش های مطالعه دروس مختلف، روش مطالعه برای تمام دروس به طور کامل شرح داده شده است.

در این دوران تست بزنیم یا سوالات نهایی را حل کنیم؟

به طور یفین داوطلبین کنکور در این مدت باید سوالات تستی را حل کنند و تا حدی سرعت و قدرت تست زنی خود را تقویت کنند اما دانش آموزان سال سوم  باید در این مدت تمام توان خود را بر روی حل سوالات نهایی همراه با پاسخ نامه تشریحی دارای بارم بندی متمرکز کنند. حل سوالات دارای بارم بندی بسیار مهم است چون بسیاری از دانش آموزان جواب سوالات را می دانند ولی نمی دانند که دقیقا چه بخش هایی برای جواب سوال لازم است. مثلا سوالی در فیزیک حل کرده ولی در نهایت یک واحد اندازه گیری مثل ژول را فراموش می کنند که در جلوی جواب بنویسند و به همین خاطر بخشی از نمره را از دست می دهند. در تمام دروس به این شکل است. پس حتما کتاب هایی را تهیه کنید که دارای بارم بندی در متن پاسخ نامه باشند.

اگر سوالی در این مورد دارید با ما در میان بگذارید

اگر این مطلب برای شما مفید بود، با اشتراک آن در صفحات اجتماعی و یا فشردن دکمه گوگل پلاس (g+1) از ما حمایت کنید. همچنین اگر مایلید از ارسال مطلب جدید در وبلاگ مطلع شوید، ایمیل خود را در بخش عضویت وبلاگ وارد کنید.