آیا تاثیر معدل حذف می شود یا خیر!!!؟؟؟

حذف تاثیر معدل در کنکور

قطعا شما هم همانند بسیاری از داوطلین دیگر کنکوری هنوز منتظر جواب قطعی در مورد حذف تاثیر معدل و یا باقی ماندن تاثیر معدل هستید.

برای پیگیری آخرین اخبار منتشر شده در این مورد می توانید این مطلب را دنبال کنید.

آخرین اخبار در این مورد در این مطلب به روز رسانی خواهد شد.

 

آخرین خبر (یک شنبه 26 اردیبهشت)

خبر خوب برای کسانی که نگران تاثیر معدل بودند

تاثیر معدل برای کنکور 95 مثبت شد

تاثیر 25 درصدی معدل برای سال سوم در کنکور 95 حذف شد

 آخرین خبر (یک شنبه 26 اردیبهشت)

تاثیر معدل برای کنکور 95 مثبت شد

(۲۶ اردیبهشت ۹۵) نمرات امتحانات سراسری دروس متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی به عنوان سابقه تحصیلی مؤثر در کنکور تعیین شد

نمرات امتحانات سراسری دروس متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی به عنوان سابقه تحصیلی مؤثر در کنکور تعیین شد
نمایندگان مجلس مصوب کردند سابقه تحصیلی مؤثر در کنکور نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بند (الف) ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

۲- بند (ت) ماده ۳ قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش)، به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ت- اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

طبق تبصره این ماده، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

وکلای ملت همچنین در جریان بررسی این طرح، با پیشنهاد قاسم جعفری نماینده بجنورد برای الحاق به این طرح موافقت کردند.

طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی، تأثیر معدل برای سال ۹۵ مثبت است و برای سال‌های بعد توسط کارشناسان بررسی می‌شود.

نمایندگان با ۱۴۳ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی، اصل ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

خبرگزاری فارس

تصویب کلیات طرح اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها

نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه  14 اردیبهشت) در جریان بررسی طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 با کلیات این طرح با 110 رای موافق،54 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر درجلسه موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است؛ مواد 1 و 3 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها  و مراکز آموزش عالی مصوب 10/6/92 به شرح ذیل اصلاح و از آزمون سال 95 و پس ازآن اعمال می شود

دربند الف ماده 1 تاکید شده است که: منظور از سابقه تحصیلی نمراتی از دروس دوره 3 ساله آخر متوسطه که مطابق اصول سنجش اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسرس و نهایی واستاندارد برگزار شده باشد.

بند ت ماده 3: اتخاذ تصمیم درمورد میزان و نحوه تاثیر هریک از عوامل سابقه تحصیلی آزمون عمومی و ازمون اختصاصی درسنجش.

(۵ اردیبهشت۹۵) محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
تکلیف تأثیر میزان سوابق تحصیلی در کنکور، هفته‌ی آینده مشخص می‌شود.
تعیین تکلیف میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۵ بر عهده نمایندگان مجلس است که به صورت طرح دو فوریتی در دستور کار قرار گرفته است. البته نمایندگان می‌خواهند قانون خود را اصلاح و تصحیح کنند که پس از انجام این کار میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور مشخص می‌شود. هفته آینده این کار صورت می‌گیرد و نمایندگان مجلس این موضوع را تعیین تکلیف می‌کنند.

(۱ اردیبهشت۹۵)

علیرضامنادی سفیدان (عضو هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش مجلس و نماینده‌ی تبریز، اسکو، آذرشهر) : 


براَساسِ رأی دیوان عدالت اداری، تأثیرِ معدل و سوابق تحصیلی برای کنکوری‌ها لغو شده بود. قانون مشکل داشت که اصلاحیه‌ای در کمیته‌‌ی آموزش تنظیم شده که هفته‌ی آینده به مجلس ارائه می‌شود که براساسِ آن قرار است اِعمالِ ۲۵ درصدِ تأثیرِ سوابق تحصیلی در کنکور به حالت قبل بازگردد و با این اصلاحیه و روشن شدنِ موضوع توسط مجلس سوابقِ تحصیلی و معدل در نتیجه‌ی کنکور اِعمال خواهد شد. / منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
[منادی سفیدان در مورد قطعی یا مثبت بودن تأثیر صحبتی نکرد و همچنین نگفت که رأی اکثریت نمایندگان مجلس تعیین کننده خواهد بود.]

(۱ اردیبهشت۹۵) محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
اجرای قانون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور مستلزم برگزاری امتحانات سراسری است.
آموزش‌وپرورش اراده‌ی جدّی ندارد.
برداشت دیوان عدالت اداری صحیح نبوده و اصلاحیه‌ای آماده‌ کردیم (!!!)
مصوبه‌ی دیوان  به‌زودی در صحن علنی مجلس بررسی ‌می‌شود و سپس شورای سنجش و پذیرش دانشجو با توجه به نظر مجلس رأی خود را در رابطه با میزان تأثیر سوابق تحصیلی اعلام می‌کند.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور مستلزم برگزاری امتحانات سراسری در سه پایه است و امیدواریم آموزش و پرورش عزم راسخی در این زمینه داشته باشد.
[ در رابطه با چگونگی تعیین میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۵ ] با توجّه به طرحِ بررسی‌شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات که در صحن علنی مجلس تصویب شد، قرار بودبه صورت تدریجی آزمون‌های استاندارد و سراسری در دوره‌ی متوسطه برگزار و میزان تأثیر سوابق تحصیلی نیز متناسب با آن اعلام شود.
متأسفانه دیوان عدالت اداری به این مسئله توجه نکرده در حالی‌که حتّی در بخشی از قانون، واژه‌ی به تدریج را به صراحت آورده‌ایم ولی برداشت دیوان عدالت اداری این بوده است که باید هر سه سال آزمون استاندارد اجرا شود و آن زمان قانون باید به اجرا در بیاید در‌حالی‌که اگر این مسئله درست بود، می‌گفتیم پش از ۵ سال قانون اجرا شود.
نظر ما این است که برداشت دیوان عدالت اداری صحیح نبوده و اصلاحیه‌ای آماده‌ کردیم که بر روی آن کار می‌کنیم.

در حال حاضر امتحانات دوره متوسطه در سال سوم به صورت سراسری برگزار می‌شود که باید در دو سال دیگر دوره‌ی متوسطه نیز تعمیم داده شود، ولی آموزش و پرورش در اجرای این قانون تسامح به خرج داده و گویا اراده‌ی قوی در آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون‌های سراسری نیست، زیرا از سال ۸۶ قرار است این مصوبه اجرایی شود و در سال ۹۱ نیز بر اجرای آن تأکید شد ولی هنوز اجرا نشده است، مگر اجرای این قانون چقدر زمان می‌خواهد؟
امیدواریم آموزش و پرورش عزم راسخی داشته باشد که آزمون‌ها را به صورت سراسری برگزار کند زیرا شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز آموزش و پرورش را موظّف کرده تا آزمون‌ها به صورت سراسری برگزار شود.
قرار است مسئله مصوبه دیوان عدالت اداری به زودی در صحن علنی مجلس بررسی شود و پس از آن شورای سنجش و پذیرش دانشجو با توجه به نظر مجلس رأی خود را در رابطه با میزان تأثیر سوابق تحصیلی اعلام می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

(شبه ۲۹ فروردین ۹۵) خبرگزاری فارس (و خبرگزاری تسنیم با تقاوتی اندک: )

 تعیین تکلیف تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون ۹۵ به جلسه آینده شورای سنجش و پذیرش موکول شد
افزایش درصد پذیرش ظرفیت رشته‌های فقط با سوابق تحصیلی
دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: تعیین تکلیف میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون ۹۵ به هماهنگی سه وزیر علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و رؤسای قوه قضائیه، مجلس و دیوان عدالت اداری موکول شد.
امروز جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد و مصوبه اول این شورا این بود که آموزش و پرورش موظف شد نمرات سه سال آخر متوسطه دانش آموزان را به صورت نهایی و کشوری به سازمان سنجش ارسال کند.

در مصوبه دوم این مسئله مطرح شد که با توجه به حساسیت و ملی بودن آزمون سراسری، هر گونه تغییری در این آزمون سبب بروز اختلال در تحصیل دانش آموزان و دانشجویانی که وارد دانشگاه شده‌اند، می‌شود و تبعات اجتماعی وسیعی دارد، بنابراین در این شورا مصوب شد که از طریق سه وزیر علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و روسای قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری برای تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای رای دیوان عدالت اداری رایزنی شود.

البته مجلس یک طرح استفساریه داشته است که امروز رایزنی صورت گرفته و با نام وزیر علوم تصمیم گیری شد که این مسئله به عنوان یک طرح دو فوریتی اعلام وصول شود.

همچنین امروز شورای سنجش و پذیرش دانشجو [در سوّمین مورد]مصوب کرد درصد پذیرش ظرفیت رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی برای سال تحصیلی آینده به ۸۰ درصد برسد. یعنی ۸۰ درصد ورودی‌های آموزش عالی صرفاً باید با سوابق تحصیلی باشد.

به گفته وی این میزان در سال گذشته ۷۵ درصد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

همین خبر را خبرگزاری مهر کاملاً نامفهوم و ناقص اینگونه بازتاب داده است:

(عصر ۲۹ فروردین ۹۵)خبرگزاری مهر:

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:

شورای سنجش و پذیرش برای ظرفیت پذیرش دانشگاه ها مصوبه جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن، درصد پذیرش رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۸۰ درصد شد و به این ترتیب ۸۰ درصد ظرفیت کل آموزش عالی باید صرفاً با سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرش شوند.

مصوبه دیگر برای دوره های کاردانی پیوسته و پذیرش دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش در شورا به تصویب رسید  که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در پذیرش رشته های کاردانی پیوسته باید پذیرش بر اساس دیپلم های مرتبط با خوشه و گروه مربوطه را رعایت کنند.

 

نامه ای به امضای سه وزیر برای موضوع رأی کنکوری دیوان عدالت اداری به رئیس قوه قضاییه ارائه شده است.

شورای سنجش و پذیرش دانشجو امروز با حضور اعضا تشکیل جلسه داد و معاونان حقوقی سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز حضور داشتند.

شورای سنجش و پذیرش در جهت اجرای رأی کنکوری دیوان عدالت اداری که به موضوع حذف تاثیر «قطعی» سوابق تحصیلی در کنکور اختصاص داشت، سه مصوبه تصویب کرد.

شورا وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است که نمره سه سال آخر متوسطه را که به صورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است ،باید به سازمان سنجش ارسال کند.

مصوبه دوم این بود با توجه به اینکه کنکور سراسری خیلی مهم است و هر گونه تغییر باعث اختلال در برنامهریزی دانش آموزان آتی و اعتراض دانش آموزانی که قبلا وارد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شده اند،   مشکلات و تبعات اجتماعی زیادی در پی دارد. [(!)]

شورا مصوب کرد که سه وزیر آموزش پرورش، علوم و بهداشت یک رایزنی با رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری داشته باشند تا بتوانیم نحوه ی اجرای این مصوبه ی دیوان را روشن تر پیش ببریم.

ما پیش از این پیگیری کرده بودیم و با توجه به اینکه طرح دو فوریتی درباره این استفساریه که به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده، به دلیل بحث بودجه عقب افتاده بود یک پیگیری دیگر هم امروز انجام شد و مشخص شد هم رئیس مجلس و هم نائب رئیس مجلس دستور پیگیری آن طرح دو فوریتی را داده اند. اگر این موضوع در مجلس مطرح شود ممکن است مسیر راحت تر شود.

به دلیل اینکه بحث اجرای این موضوع تبعات خاص خودش را دارد شورا تعیین میزان و نحوه ی تأثیر سوابق تحصیلی را به جلسه آتی و بعد از روشن شدن این رایزنی ها موکول کرد تا با مشورت و فکر بیشتر تصمیم گیری صورت بگیرد.

البته تمام این موضوعات به فوریت در حال پیگیری است که بتوانیم در جلسه ی آتی تصمیم بگیریم که رأی دیوان عدالت اداری را چگونه اجرا کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

تفسیر خبر:

۱_ خبر خبرگزاری فارس را بخوانید، خبرگزاری مهر شتابزده و اشتباه خبر را بازتاب داده است.

۲- روشن است که اجرا نکردن حکم دیوان پس از گذشت یک ماه از ابلاغ رسمی آن تبعاتی برای سازمان سنجش و همچنین فرهنگ قانونمداری دولتمردان دارد که همه ، از جمله رئیس محترم سازمان سنجش را نگران ساخته است.

۳- شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تصویب مصوبه ی اول درعمل پذیرفت که تبدیل معدل امتحانات نهایی سه سال پایانی دبیرستان به سال سوم دبیرستان، تفسیر درستی از قانون سال ۹۲ نبوده است و در آینده باید معدل سه سال ملاک قرار گیرد نه سال سوم.

۴- بنابراین خواستن استفساریه از مجلس موضوعیت ندارد زیرا قانون برای اعضای محترم شورا روشن است و در آینده قصد بر اجرای آن دارند. چه طور می شود برای قانونی که مبهم است و استفسار می خواهد مصوبه اجرایی تصویب کرد؟!

۵- مشکل اصلی را جناب دکتر خدایی در مقدمه ی مصوبه ی دوم به روشنی مطرح نمودند امّا به اعتقاد ما پذیرش هرچه سریعتر رویه ی قانونی، پیشگیرانه ترین شیوه ای است که دربرابر اعتراضات احتمالی بعدی می توان درپیش گرفت و با نشان دادن حسن نیت و تمکین قانون،  امید به سعه ی صدر و چشم پوشی طرف مقابل داشت که تا این جا صبر و اخلاق مداری و مصلحت اندیشی شان آن هم در این سن و سال فراتر از حد انتظار ما بوده است و بادا که چنین ماند.

۵_ اما پافشاری بر رویه ی غیرقانونی، حس همکاری و همدلی را کمرنگ و کمرنگ و کمرنگ تر می نماید و می دانیم که تبدیل سه سال به سال سوم تقنین است نه تفسیر و قانون عطف به ما سبق نمی شود.

۶_ مظلوم تر از سازمان سنجش در این میانه نمی بینم اما توضیحش را به بعد از روشن شدن تکلیف این ماجرا واگذار می کنم.

خدا کمکمان کند!

(صبح ۲۹ فروردین۹۵) 

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش:
امکان ملغی شدن سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵
اعمال سوابق تحصیلی سه سال دوره متوسطه در کنکور ۹۸

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به اینکه روح حاکم بر قانون سنجش و پذیرش دانشجو حذف کنکور است، ‌ سوابق هر سه سال دوره‌ی متوسطه در کنکور ۹۸ اعمال خواهد شد.

[درخصوص اعمال سوابق تحصیلی در کنکور] سازمان سنجش با هدف حذف کنکور در سال ۱۳۵۲ تشکیل شد، سازمانی که هم‌اکنون برگزار کننده کنکور و مدافع آن است، با هدف حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی تأسیس شده است.

در آن ایام با توجه به رشد جمعیت کشور و عدم امکان توسعه‌ی زیرساخت‌های آموزشی و دانشگاهی در زمان جنگ، زمینه‌ی حذف کنکور از بین رفت امّا باید توجه داشت که اِعمال سوابق تحصیلی و حذف کنکور سابقه‌ای ۴۰ ساله‌ای در نظام آموزشی ایران دارد.

یکی از دلایل تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو ضرورت حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی است. هم‌اکنون بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاهی نیازی به رقابت شدید و برگزاری کنکور ندارند چراکه تعداد داوطلبان کاهش و ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته است به عنوان مثال سال گذشته یک میلیون صندلی خالی در ظرفیت‌های دانشگاهی وجود داشت.
اعمال سوابق تحصیلی از الزامات قانون سنجش و پذیرش دانشجو است و مطابق این قانون، در سال نخست سوابق تحصیلی به میزان ۲۵ درصد اعمال شد که هر سال باید افزایش یابد و طی مدت ۵ سال ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی تکمیل خواهد شد.

با توجه به اینکه قانون سنجش و پذیرش دانشجو سه روش را برای پذیرش دانشجو اعلام کرده است، این روش‌ها براساس علاقه و اختیار داوطلب اِعمال شده است. در روش نخست، داوطلب در آزمون عمومی و اختصاصی کنکور شرکت کرده و سوابق تحصیلی نیز برای او اعمال می‌شود. روش دوم بدین صورت است که داوطلب در آزمون عمومی شرکت کرده و سوابق تحصیلی برای او اعمال می‌شود و در روش سوم داوطلب در آزمون‌های عمومی و اختصاصی شرکت نمی‌کند و صرفاً سوابق تحصیلی برای او اعمال خواهد شد.

قانون سنجش و پذیرش دانشجو اعلام کرده است که داوطلب می‌تواند در آزمون‌های عمومی و اختصاصی کنکور شرکت نکند و صرفاً براساس سوابق تحصیلی به دانشگاه راه یابد. روح حاکم براین قانون حذف کنکور است.

سوابق تحصیلی حاصل رقابت غربالگر نیست بلکه حاصل امتحان گرفتن از محتوایی معین است، تفاوت امتحانات نهایی با کنکور در این است که کنکور یک آزمون غربالگر است و صرفاً می‌خواهد داوطلبان را تفکیک کرده و اعلام کند کدام داوطلب رتبه بالاتری کسب کرده است امّا سوابق تحصیلی مربوط به خواندن محتوایی معین است یعنی دانش‌آموزانی که کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه کرده‌اند،‌ تمام نمره امتحان را کسب خواهند کرد.

دو رویکرد متفاوت را شاهد هستیم، نخست امتحانات نهایی که آزمونی از آموخته‌های دانش‌آموز است و کنکور که آزمونی غربالگر بوده و صرفاً می‌خواهد داوطلبان را رتبه بندی کند. برای برخی از ظرفیت‌های دانشگاهی مانند رشته‌ها و دانشگاه‌های پُرطرفدار که رقابت برای آنها زیاد است از طریق سوابق تحصیلی نمی‌توان تفکیک ایجاد کرد چون افرادی با یکدیگر رقابت می‌کنند که نمرات امتحانات نهایی آنها خوب بوده و محتوای آموزشی را در دوران تحصیلی به خوبی آموخته‌اند و برای اینکه بتوانیم دانش‌آموزان برتر را رتبه‌بندی کنیم نیاز به آزمون غربالگر یعنی کنکور داریم.

وی ادامه داد:‌ طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو ۱۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌‌ها باید از طریق کنکور تکمیل شود یعنی علاوه بر سوابق تحصیلی باید کنکور عمومی و اختصاصی نیز برگزار شود. روح حاکم براین قانون حذف کنکور است اما رقابت در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها به حدی زیاد است که سوابق تحصیلی تفکیکی ایجاد نمی‌کند.

اخیراً دیوان عدالت اداری براساس شکایت یک داوطلب که از اعمال سوابق تحصیلی یک پایه تحصیلی شکایت کرده بود حکم به ابطال سهم سوابق تحصیلی داد. مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو اعمال سوابق تحصیلی به صورت تدریجی است یعنی آنچه شورای سنجش و پذیرش دانشجو از این قانون برداشت کرد این بود که اعمال سوابق تحصیلی باید به صورت تدریجی باشد و در سال نخست اجرا، سوابق یک پایه تحصیلی (سوم دبیرستان) و در سال‌های بعد به تدریج سوابق سال‌های دیگر اعمال شده و به تدریج درصد اعمال سوابق افزایش می‌یابد.
قبل از سال ۹۳، اعمال سوابق تحصیلی با تأثیر مثبت بود، از سال ۹۳ تأثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی به صورت قطعی اعمال شد ، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۴ مصوب کرد سهم سوابق تحصیلی همچنان ۲۵ درصد باشد و برای کنکور ۹۵ سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی با تأثیر مثبت ۵ درصد اعمال شود.
با توجه به مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور ، شورای سنجش و پذیرش دانشجو از مجلس استفسار کرده‌ و منتظر استفسار مجلس هستند. رأی دیوان لازم الاجراست و به محض اینکه به دستگاه اجرایی ابلاغ شود باید اعمال شود اما در رابطه با ابطال سهم سوابق تحصیلی با توجه به اینکه زمان اجرای این حکم، هنگام اعلام نتایج کنکور است تا آن زمان فرصت گفت‌وگو وجود دارد.

با تأیید نظر دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درخصوص سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی ملغی می‌شود و باید منتظر بمانیم تا سوابق سه سال تحصیلی دوره متوسطه دوم تولید شود و این موضوع مستلزم آن است تا پایه‌های اول، دوم و سوم متوسطه به طور کامل مستقر و امتحانات نهایی برای آنها برگزار شود و در کنکور سال ۹۸ می‌توان سوابق هر سه سال دوره متوسطه را اعمال کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم.

به نظر می رسد که این ایشان جندان درجریان امور کنکور و اتفاقات این چند ماه نیستند و اظهارنظرشان را نمی توان به کل مسئولان سرایت داد

(۲۸فروردین۹۵) علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش:
کمیته سنجش و پذیرش دانشجو، برگزاری سراسری امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم را به آموزش و پرورش تکلیف نکرده است.
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: [در خصوص «موضوع سوابق تحصیلی در کنکور و اینکه عنوان می‌شود آموزش و پرورش آمادگی ندارد تا در تمام پایه‌های دوره متوسطه دوم، امتحان سراسری برگزار کند»، ] به موجب مصوبه مجلس، یک کمیته‌ای در وزارت علوم برای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه این وزارتخانه عضو این کمیته هستند.این کمیته تا به حال به ما تکلیف نکرده است که امتحانات تمام پایه‌های دوره متوسطه دوم به صورت سراسری برگزار شود اما ما آمادگی داریم که هر وقت این کمیته تکلیف کند که امتحانات کلاس‌های دهم و یازدهم (در برخی درس ها) به صورت سراسری برگزار شود، اجرا کنیم. ما در این خصوص مشکلی نداریم منتها باید یک سال زودتر به ما بگویند که ما به دانش‌آموزان اعلام کنیم و آنها با آمادگی لازم، سال تحصیلی را آغاز کنند.
منبع: خبرگزاری فارس

(۲۶ فروردین۹۵) 

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش از تشکیل جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو:
۲۹ فروردین جلسه‌ای راجع به سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ در سازمان سنجش تشکیل و تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

درخصوص تأثیر سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ استفساریه‌ای به مجلس ارائه شده ولی هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۹ فروردین جلسه‌ای را با حضور اعضا و معاونان حقوقی سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش تشکیل می‌دهد که در این جلسه راجع به سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ بحث خواهد شد و تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ با تأثیر مثبت اعمال شود، گفت:‌ فعلاً نمی‌توانم در اینباره نظری را اعلام کنم چرا که تصمیم نهایی در جلسه مربوطه اتخاذ خواهد شد و شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید مطابق با رأی دیوان عدالت اداری مصوبه را اصلاح کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم



(۲۵ فروردین۹۵)

معاون وزیر علوم در گفتگو با مهر:
تکلیف میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هفته آینده تعیین می‌شود
محمد روشن
شناسهٔ خبر: ۳۵۹۷۰۹۳ – چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ – ۰۸:۵۲
حوزه و دانشگاه > آموزش عالی
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: اصلاح مصوبه شورای سنجش براساس رای صادره دیوان عدالت اداری و تکلیف میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هفته آینده تعیین می شود.
دکتر محمد روشن در گفتگو با خبرنگار مهر از جلسه اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵ در دفتر وزیر علوم خبر داد و گفت: مطابق راى صادره دیوان عدالت ادارى تصمیم مناسبی در زمینه اصلاح آیین نامه اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ٢ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در مقاطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یادآورشد: تأثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد به‌نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌طور کامل حذف شده و دولت موظف است بسترهای لازم را جهت تحقق این ماده فراهم کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر بوده که سوابق تحصیلی، به صورت تدریجی لحاظ شود.

روشن ادامه داد: اما به علت اینکه امکان تاثیر این سوابق به طوری که در قانون گفته شده، میسر نبوده، شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای کنکور سال های گذشته و جارى مصوبه ای داشته که بخش مربوط به سوابق تحصیلی این مصوبه به وسیله شکایت یکی از متقاضیان به دیوان عدالت اداری، ابطال می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: با توجه به این مسئله که ما باید، کارمان را براساس قوانین و حقوق موضوعه تنظیم کنیم، از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کردیم، این ماده قانونی را تفسیر کرده و در این تفسیری که انجام می شود، راهکار مناسب و عملیاتی را با توجه به واقعیت هاى موجود و امکانات ملی به ما پیشنهاد کنند.

وی ادامه داد: ابتدا کمیسیون آموزش، یک برداشتی که مربوط به برداشت اعضای کمیسیون بود را ابلاغ کرد، ولی مستحضر هستید که تفسیر قوانین عادی به عهده مجلس است و کمیسیون به تنهایی نمی تواند دست به تفسیر بزند برای همین ابتدا درخواست استفساریه کردیم، ولی چون استفساریه زمان زیادی می طلبید، ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس یک طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون امضاء کردند.

روشن تصریح کرد: این طرح دو فوریتی اکنون توسط نمایندگان مجلس به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده اما به دلایلی تاکنون اعلام وصول نشده است و امیدواریم اجراى تشریفات وصول در صحن علنی طرح و به موقع به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: در حال حاضر مجلس تمام وقت خود را در دو نوبت روزانه مصروف رسیدگی به بودجه سال ۹۵ کرده و پس از آن احکام دائمی برنامه توسعه که به دلیل لایحه بودجه نیمه کاره مانده است در دستور کار مجلس قرار می گیرد، سپس لایحه برنامه توسعه ششم بررسی می شود. از این رو ممکن است این طرح دو فوریتی در دستور کار این مجلس قرار نگرفته و مصوب نشود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: البته به دلیل حساسیت این طرح و اینکه در تعیین حقوق داوطلبان کنکور تاثیر مستقیم دارد و اکنون در برنامه ریزی های داوطلبان کنکور می تواند موثر باشد، باید مجلس شورای اسلامی اهتمام کرده و به هر شکل تلاش شود که قبل از انقضای این مجلس این طرح دو فوریتی مطرح و تصویب شود.

وی یادآورشد: برای همین منظور و با توجه به اینکه شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز باید مصوبه خود را با نظر دیوان عدالت اداری اصلاح می کرد، جلسه روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵ در دفتر وزیر علوم با حضور اعضای شورا تشکیل می شود.

روشن ادامه داد: یکی از مسایلی که باید در این جلسه مورد بحث قرار گیرد، تصمیم گیری در خصوص چگونگی اعمال سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۵ با توجه به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تاثیر قطعی ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی درآزمون سراسری است و امیدواریم تصمیم مناسبی دراین زمینه اتخاذ شود و حقوق داوطلبان کنکور مطابق قانون رعایت شود.

معاون وزیر علوم درباره جزئیات طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس نیز گفت: این طرح در واقع اشاره به این موضوع دارد که به جای محاسبه سوابق تحصیلی ۴ سال گذشته، سوابق سال آخر و یا سال هایی که شورای سنجش و پذیرش کشور آن را قابل محاسبه بداند، جایگزین شده و به شورا چنین اختیاری داده شود.

به گزارش مهر، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۹۴ با حضور رئیس، معاونین دیوان عدالت اداری، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر می باشد و در صورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است.

نظر به این که در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

.
(۲۳فروردین۹۵) آخرین اظهار نظرهای دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور

« دو حالت متصور است؛ یکی اینکه [ رأی دیوان عدالت اداری اجرا شود و ]  تأثیر سوابق را حذف کنیم و [دیگری اینکه] ممکن است تحت شرایطی به قانون سال ۸۶ برگردیم [یعنی تأثیر مثبت اِعمال شود]، در نتیجه هفته آینده جلسه اضطراری تشکیل خواهیم داد و تا آخر فروردین تعیین و تکلیف خواهیم کرد.»

در خصوص سوابق تحصیلی، یک استفساریه دو فوریتی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردیم که منتظر اعلام وصول آن هستیم و در هفته آینده نیز جلسه اضطراری تشکیل خواهیم داد تا این موضوع را تعیین و تکلیف کنیم.
[...] سازمان سنجش آموزش کشور دو وظیفه پذیرش دانشجو و ارزشیابی و اعتبارسنجی دانشگاه را برعهده دارد و آزمون‌های استخدامی مختلفی را نیز در نظام استخدامی برگزار می‌کند.

[درمورد عدالت آموزشی] می‌دانیم که امکانات آموزشی یکسان توزیع نشده است و به همین دلیل ما مناطق یک، ۲ و ۳ داریم.

[در مورد حفاظت آزمون] یکی از انتقادات جدی بعد از رأی دیوان عدالت اداری که ایجاد شد حفاظت از آزمون بود و ۷۰ تا ۸۰ درصد از دانش‌آموزان از سیستم ارزشیابی ناراضی بودند.

بحث حفاظت آزمون فقط سربرگ ورقه را بریدن نیست؛ سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۶۲-۶۳ آموزش ورودی دانشگاه‌ها را در دو مرحله، تستی و تشریحی برگزار می‌کرد که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که در آزمون تشریحی و تستی نقاط ضعف و قوتی وجود دارد.

بحث حفاظت آزمون انواع مختلفی دارد. سیستمی طراحی شد که منحصراً برای سازمان سنجش‌ آموزش کشور انجام شد و در نهایت به نقطه‌ای رسیدیم که در بحث حفاظت آزمون کسی سؤال را نمی‌بیند و فرایند طرح سؤال مداوم است.

شعار اصلی ما در سازمان سنجش آموزش کشور شفافیت، سرعت و حفاظت آزمون است. سازمان سنجش در نقطه خروجی ایستاده است و سازمان مردم‌‌راضی‌کنی نیست اما سعی کرده‌ایم با دادن اطلاعات شفاف، اعتماد مردم را جلب کنیم.

سال ۸۶ قانونی تصویب شد که می‌گوید طی ۵ سال کنکور حذف شود و به جای آن سوابق تحصیلی یعنی امتحانات نهایی جایگزین شود؛ نهایتاً سال ۹۲ قانون اصلاح شد و تکالیفی برعهده سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشته شد و شورایی تشکیل شد.

در قانون می‌گوید ظرف ۵ سال، ۸۵ درصد کل ظرفیت آموزش عالی با اعمال سوابق تحصیلی باشد و هرجا تقاضا زیادتر است امتحانات را سخت‌تر بگیریم و در سال ۹۲ تأثیر ۲۵ درصد سوابق تحصیلی برای سال سوم داشتیم.

امسال با کلی بحث مقطع پیش‌دانشگاهی با ۵ درصد تأثیر مثبت آورده‌ایم که در نهایت با رأی دیوان عدالت اداری مواجه شدیم؛ استدلال دیوان این است که سابقه تحصیلی نمرات نهایی کشوری دانش‌آموزان براساس قوانین در ۳ سال آموزش متوسطه به دست آید.

عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند و موافقین رأی دیوان عدالت اداری بیشتر هستند؛ الان رقابت برای ورود به دانشگاه نیست بلکه در خصوص ورود به نوع صندلی دانشگاه است و روح این قانون این بود که به تدریج درصد سوابق تحصیلی افزایش یابد و ما می‌گفتیم براساس تحت پوشش قرار گرفتن سوابق تحصیلی باشد.

در نهایت رأی دیوان عدالت اداری ۱۱ اسفند به بنده ابلاغ شد و گفتند یک ماه مهلت دارید رأی را اجرا کنید.

یک استفساریه دو فوریتی را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردیم که منتظر اعلام وصول آن هستیم و دو حالت متصور است؛ یکی اینکه [ رأی دیوان عدالت اداری اجرا شود و ]  تأثیر سوابق را حذف کنیمو [دیگری اینکه] ممکن است تحت شرایطی به قانون سال ۸۶ برگردیم [یعنی تأثیر مثبت اِعمال شود]، در نتیجه هفته آینده جلسه اضطراری تشکیل خواهیم داد و تا آخر فروردین تعیین و تکلیف خواهیم کرد.

مشکلات زیادی از جمله ظرفیت، هدایت تحصیلی و ارزشیابی در ورود به دانشگاه وجود دارد؛ سال گذشته ۷۶۰ هزار نفر ظرفیت دانشگاه داشتیم که ۴۲۸ هزار نفر قبولی اعلام کردیم و ۳۳۲ هزار نفر ظرفیت خالی ماند.

[...]

[در مورد حفاظت آزمون و درصد صحت برگزاری آن] ۱۲۰ هزار عوامل اجرایی داریم و حداقل کم‌نقص‌ترین آزمون را داریم و تقلب و تخلف سیستماتیک در آن انجام نمی‌شود برای اینکه ما راه آن را بسته‌ایم.

[در مورد سنجش دانش‌آموزان فقط در چند تست در آزمون] همینکه کشور از لحاظ توسعه و فناوری در نقطه افتخار است از همین سیستم ورودی دانشگاه‌هاست.

[در مورد معیاربندی مناطق یک،۲ و ۳ و عدم تناسب بین امکانات این مناطق] اگر بتوانیم هرچقدر مناطق‌بندی را ریزتر از بخش انجام دهیم بهتر است؛ سازمان سنجش آموزش کشور منطقه‌بندی‌ها را براساس ۳۶ شاخص انجام می‌دهد و اگر بتوانیم اطلاعات آنها را ریزتر کنیم بهتر است.

[در مورد تکلیف رأی دیوان عدالت اداری در سوابق ] رأی دیوان عدالت اداری لازم‌الاجرا است تا زمانی که مجلس در این خصوص نظری نداده و در قانونش تغییری ندهد و تا آخر فروردین نیز به طور رسمی در این خصوص اعلام نظر می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

(۲۳فروردین۹۵) رضا صابری عضو کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس گفت:‌
استفساریه مربوط به بررسی سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ در دستور کار مجلس قرار نگرفته و بعید است در مجلس فعلی بررسی شود.
استفساریه مربوط به وضعیت سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته و بعید است بررسی آن در مجلس فعلی انجام شود.
[در مورد وضعیت تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ چنین شرایطی] وزارت علوم و سازمان سنجش باید خود با برگزاری جلسه این موضوع را بررسی کرده و چاره‌ای بیاندیشند در حقیقت دولت باید خودش مشکل را حل کند.
منبع: خبرآنلاین / خبرگزاری تسنیم

(۱۸ فروردین) استفساریه نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در نوبت طرح در صحن علنی/ تعیین تکلیف برای کنکور۹۵

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم نور و محمودآباد  از تلاش کمیسیون خود برای تعیین تکلیف تأثیر ۲۵درصدی سوابق تحصیلی در کنکور۹۵ خبر داد و تصریح کرد: استفساریه این موضوع در نوبت طرح در صحن علنی است. [...] بعد از بلاتکلیفی ایجاد شده برای خانواده ها، سازمان سنجش استفساریه ای به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرد که در همان جلسات پایانی سال گذشته کمیسیون، آن استفساریه [در کمیسیون] بررسی و تصویب شد.

در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این استفساریه در نوبت طرح در صحن علنی قرار دارد گفت: به زمان برگزاری کنکور ۹۵ نزدیک می شویم و بسیاری از داوطلبان و خانواده های آنها نگران نحوه تأثیر معدل در کنکور هستند از این رو تمام تلاش خود را کرده و رایزنی‌ها را صورت داده ایم تا پیش از برگزاری کنکور این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر استفساریه در مجلس رأی نیاورد تکلیف چگونه است، بیان داشت: در نهایت اگر استفساریه مربوط به نحوه تأثیر سهم سوابق تحصیلی در کنکور در صحن علنی حائز رأی کافی نشود، قطعا حکم دیوان عدالت اداری اجرایی می شود که آن نیز حذف تأثیر سوابق تحصیلی از کنکور خواهد بود.

افزایش سهم ۲۵ درصدی تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به ۳۵ درصد در حال حاضر امکان‌پذیر نیست

فیاضی همچنین در خصوص افزایش ۱۰ درصدی سهم سوابق تحصیلی در کنکور یادآور شد: در قانونی که سال ۹۲ در مجلس به تصویب رسید قرار شد به صورت تدریجی سهم سوابق تحصیلی در کنکور افزایش یابد تا در نهایت به حذف کنکور برسیم البته لازم به ذکر است تا زمانی که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس تأثیر سوابق تحصیلی نشود، کنکور نیز حذف نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی قرار شد سهم تأثیر معدل در کنکور به ۳۵ درصد افزایش پیدا کند اما شورای سنجش و پذیرش با آن موافقت نکرد اما باز هم تلاش بر این است که این سهم افزوده شود اما همچنان حداقل برای کنکور ۹۴ بر ۲۵ درصد باقی خواهد ماند.

به گزارش خانه ملت، سال گذشته هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایتی بند دوم مصوبه شورای سنجش مبنی بر تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲دیپلم گرفته‌اند را مغایر قانون دانست وابطال کرد که به دنبال آن استفساریه ای از سوی سازمان سنجش به مجلس رسید تا در این خصوص تعیین تکلیف شود.

منبع: خبرگزاری خانه ملت http://www.icana.ir/Fa/News/296421

(۱۴فروردین۹۵) آخرین روند بررسی استفساریه

خبرگزاری تسنیم: برای مطلع شدن از آخرین روند بررسی استفساریه سازمان سنجش در خصوص سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی با عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت‌وگو کردیم که وی نیز نسبت به تأخیر در روند بررسی این موضوع ابراز نگرانی و تأسف کرد.

فیاضی در پاسخ به این پرسش که استفساریه سازمان سنجش از مجلس در چه وضعیتی قرار دارد، می‌گوید: متأسفانه این موضوع هنوز در مجلس بررسی نشده است، این درحالی است که استفساریه سازمان سنجش قبل از برگزاری انتخابات به مجلس ارسال شده و جزو موارد اضطراری بود چرا که بسیاری از دانش‌آموزان منتظر مشخص شدن وضعیت سهم سوابق تحصیلی در کنکور هستند.

وی افزود:‌ استفساریه به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است اما همزمان با بررسی بودجه در مجلس بود و فرصتی برای رسیدگی به دست نیامد. کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیر بررسی شدن این موضوع در صحن علنی مجلس است چرا که بسیاری از دانش‌آموزان نگران و بلاتکلیف هستند اما هنوز پیگیری‌هایمان  نتیجه‌ای نداشته است.

فیاضی مطرح می‌کند: به نظر می‌رسد در این رابطه حق با دیوان عدالت اداری است.

(۲۶ اسفند) جلسه استفساره مجلس

 در آخرین جلسه‌ی سال ۱۳۹۴ (۲۶ اسفند)  استفساریه مطرح نشده و موضوع، بار دیگر به کمیسیون آموزش واگذار شد. هم‌فکری و اطّلاع‌رسانی مؤثر میان مردم و نمایندگان مجلس، به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، در تعطیلی‌های پیشِ‌رو می‌تواند زمینه‌سازِ یک تصمیم‌گیری خردمندانه و پایدار در زمینه‌ی ابطال و یا تأثیر عادلانه‌ی معدل در نتیجه‌ی آزمون سراسری باشد.

دیدگاه شما (مهدی):

روز ۲۶ اسفند اصلا حرفی راجب استسفاریه زده نشده تو مجلس اولا
دوما اینکه اون طرح به هیئت رئیسه داده شده حالا تو پورتابل مونده تا نوبتش بشه

(۲۶ اسفند) ابلاغ طرح ترمیم معدل آموزش و پرورش

این بخش‌نامه اقدام خردمندانه‌ی آموزش و پرورش است برای جلوگیری از ضایع شدن حقّ داوطلبان کنکور، در‌صورتی‌که به نحوی قرار شود معدل به شکل مثبت یا قطعی در نتیجه‌های کنکور تأثیر بگذارد. البتّه این بخش‌نامه هیچ ارتباطی با تصویب قانون‌ها در مجلس ندارد و تصمیم‌گیرنده مجلس است که در آخرین جلسه‌ی سال ۱۳۹۴ (۲۶ اسفند) بر سر این مسئله به نتیجه نرسیدند و موضوع، بار دیگر به کمیسیون آموزش واگذار شد. هم‌فکری و اطّلاع‌رسانی مؤثر میان مردم و نمایندگان مجلس، به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، در تعطیلی‌های پیشِ‌رو می‌تواند زمینه‌سازِ یک تصمیم‌گیری خردمندانه و پایدار در زمینه‌ی تأثیر عادلانه‌ی معدل در نتیجه‌ی آزمون سراسری باشد.

مدیر سایت | در پاسخ به کسری:

بخشنامه آموزش و پرورش یک ابلاغ داخل سازمانی است و هیچ معنای قانونی ندارد. آموزش و پرورش خواسته است خودش را برای شرایطی که احیاناً تاثیر کنکور قطعی شود از قبل آماده سازد.

tarmin moaddel 94

(۲۵ اسفند) متن نامه ی دوّم دکتر سبطی به برخی مجلسی ها:

به نام دانای توانا
مواردی که گواهیست بر ناعدلانه بودن تاثیر معدل در نتایج آزمون ورودی به دانشگاه‌ها
۱- هر سال جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها متشکل از فارغ‌التحصیلان سال‌های گوناگون است؛ برخلاف کنکور سراسری که تمامی این فارغ‌التحصیلان را با سؤالاتی یکسان مورد سنجش قرار می‌دهد, سؤالات امتحانات نهایی در سال‌های مختلف, متفاوت است؛ بدیهی است که ملاک قراردادن نمرات امتحانات نهایی با درجات دشواری متفاوت در سنجش داوطلبان یک سال، امری به دور از منطق و عدالت است. بی‌شک یکی از دلایلی که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۳۹۲ نمرات امتحانات استاندارد(نهایی) سه سال پایان تحصیلات متوسطه مجاز به دخالت در نتایج آزمون ورود به دانشگاه‌ها دانسته شده است,کاستن از این معضل ذاتی امتحانات نهایی بوده‌است که با تقلیل سه سال به سال سوم این معضل بسیار شدیدتر چهره خواهدنمود.
۲- درجه ی دشواری و به تبع آن, درجه‌ی تمییز سؤالات امتحانات نهایی بسیار پایین است و درنتیجه معیار مناسبی برای رتبه‌بندی داوطلبان کوشا و مستعد در دست‌یابی به رشته‌محل‌های خاص و پرطرفدار نیست؛ گواه این مدعا چندهزار معدل ۲۰ است که هرساله از سوی وزارت محترم آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام می‌شود.یعنی درنهایت این نتایج کنکور است که می‌تواند میان دانش‌آموزان طرازاول کشور تفکیک ایجاد نماید و دخالت دادن معدل درنتایج آزمون سراسری فقط مخل تأثیرگذاری شفاف و عادلانه‌ی نتیجه کنکور در رتبه‌بندی داوطلبان است.
۳- تجربه نشان داده است که امنیت برگزاری امتحانات نهایی قابل اعتماد نیست و از زمان تاثیرگذاری قطعی نمرات نهایی در نتایج ازمون سراسری، دامنه ی تقلبات به شکل تاسف‌باری افزایش یافته است, در سه مقطع: الف- فروش سوالات امتحانات نهایی پیش از آزمون آن هم به قیمت‌های نازل( چند ده هزار تومان) ب- تقلب دانش‌آموز- دانش‌آموز یا ممتحن- دانش‌آموز سر جلسه آزمون ج- مداخلات انسانی هنگام تصحیح برگه‌های آزمون.روشن است که این معضلات در برگزاری کنکور سراسری جایی ندارد.
۴- تجزیه و تحلیل کارنامه‌های کنکور در سال‌ها ۱۳۹۳ و ۹۴ که با تاثیر خلاف قانون نمرات امتحان نهایی سال سوم داوطلبان در نتیجه آزمون سراسری همراه بوده‌است ، نشان داد که عملا دست‌یابی به رتبه‌های زیر هزار که هدف غایی و دعوای اصلی داوطلبان واقعی است, برای معدل‌های ۱۸ و پایین تر وجود ندارد یا به تلاشی توانفرسا نیازمند است. به عبارتی دانش‌آموزی با معدل ۱۷ حتی اگر در آزمون سراسری بسیار موفق‌تر از دانش‌آموزی با معدل نوزده و نیم ظاهر شود, امکان راه یابی به دانشگاه‌های معتبرتر و رشته‌های پرطرفدارتر را ندارد؛ نمونه‌ی بارز این این امر، آقای رستگار رحمانی است که در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار افتخار کسب رتبه‌ی یک را هم در رشته‌ی تجربی نصیب خود کرد و هم در رشته‌ی زبان‌های خارجی, اما نکته‌ی تأمل‌برانگیز در این جاست که معدل امتحان نهایی این دانش‌آموز ۱۳ بود! معدلی که سازمان سنجش را واداشت بار دیگر از او کنکور بگیرد و این بار موفق تر از بار قبل ظاهر شد! اگر خدای ناخواسته در سال ۸۸ تأثیر غیرقانونی معدل سال سوم بر رتبه کنکور از سوی سازمان محترم سنجش اعمال می‌شد, طبق محاسبات به عمل آمده، رتبه‌ی این نابغه‌ی ملی چیزی حدود ۱۰۰۰ از آب در می‌آمد و چنین استعدادی از تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه‌های معتبر کشور محروم می‌ماند!
باید توجه داشت که نتایج آزمون سراسری در رتبه‌های زیر سه هزار تفاوت‌های بسیار ظریفی با هم دارد که با داخل شدن تأثیر بیست‌وپنج‌درصدی معدل نهایی، درعمل انچه میان این چندهزار نفر داوطلب برتر تفاوت ایجادمی‌کند همین معدل است. همین نکته‌ی حساس و فنی است که در جمعیت میلیونی داوطلبان، به چشم افراد غیرکارشناس نمی‌آید اما درعمل زمینه‌ساز حق‌کشی‌ها و ناامیدی‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیر در میان داوطلبان کوشا و واقعی ورود به مراکز عالی آموزشی گشته‌است.
۵- تجزیه و تحلیل کارنامه‌های کنکور در سال‌های ۱۳۹۱ و ۹۲ که طبق قانونی نانوشته معدل در نتیجه آزمون سراسری تاثیر مثبت داشته‌است،ملاک بودن نتیجه‌ی کنکور در رتبه‌بندی داوطلبان برتر را اثبات می‌کند: در بررسی بیش از ۲۰۰۰ کارنامه‌ی رتبه‌های زیر پنج هزار در سال ۹۲، مشخص شد که تنها در ۲% موارد معدل داوطلبان باعث بهترشدن رتبه‌ی آنان شده‌است.
۶- درنظرسنجی به عمل آمده ظرف این چند روز از قریب به چهار هزار داوطلب کنکور در سایت انتشارات علمی فار و تعدادی از کلاس‌های درس در تهران و شهرستان‌ها، ۷۰% موافق حذف کامل تأثیر معدل در نتایج آزمون سراسری بوده‌اند. ۱۸% با تأثیر مثبت آن موافق بوده‌اند و تنها ۱۲% به تأثیر قطعی معدل رای آری داده‌اند.

(۲۴اسفند) نامه‌ی جدید دکتر سبطی به مجلسی‌ها

امروز در مجلس طرح دوفوریتی مطرح نشد امّا ظاهراً موضوع معدل مطرح شد. خیلی از نماینده ها بعد از تماس‌ها و پیامک‌های دانش‌آموزان متوجّه اهمیت موضوع شدند. دکتر سبطی دیروز نامه‌ای را برای نمایندگان مجلس فرستاد و دلایل مشکل‌ساز بودن تأثیر معدل در نتیجه‌ی آزمون سراسری رو کامل و روشن شرح داد.

نامه‌ی جدید دکتر سبطی که در ۶ مادّه تنظیم شده است باعث شد دو پیشنهاد در مورد تأثیر معدل در آزمون سراسری در ذهن نماینده‌ها شکل بگیرد که به‌زودی مجلس در موردش تصمیم‌گیری خواهد کرد. (دکتر سبطی بیش از این به ما اطلاعی ندادند و بقیه‌ی خبرها را موکول کردند به تصمیم گیری نهایی مجلس که احتمالاً به‌زودی مشخص خواهد شد.) (بنابراین فعلاً تا خبر جدیدی به دستمان نرسیده  در این مورد پرسشی نپرسید که پاسخی نداریم…) (امیدواریم مجلس رأی به ابطال و یا تاثیر مثبت بدهد)

(۲۰ اسفند) خبر ۲۰:۳۰ شبکه ۲ سیما

منبع:

http://www.telewebion.com/fa/5684/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-20-30.html

.

 

(۱۹ اسفند) رئیس کمیسیون آموزش مجلس خبرداد: طرح دو فوریتی مجلس برای استفساریه  (تفسیر قانون) رای کنکوری دیوان عدالت اداری
محمد مهدی زاهدی(رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) گفت: … طرح دو فوریتی که ۶۰ نماینده مجلس تهیه کرده اند برای استفساریه (تفسیر قانون) درخصوص رای کنکوری دیوان عدالت اداری که به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. در این طرح دو فوریتی تاکید شده است که تاثیر سوابق تحصیلی دانشجویان در کنکور سراسری متناسب با تعداد دروسی که به صورت استاندارد برگزار می شود، است. مهم این نیست که دروس از چه سالی و از چه مقطعی باشد. در این طرح نمایندگان تاکید دارند که تاثیر سوابق تحصیلی به تناسب دروسی از سه سال پایانی دوره دبیرستان که به صورت استاندارد برگزار می‌شود قرار است بر آن اساس معدل آنها در کنکور موثر باشد. امیداوریم در هفته آینده این طرح دو فوریتی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گزارش مهر، پیش از این هیات عمومی دیوان عدالت اداری بند دوم مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاهها مبنی بر تاثیر قطعی ۲۵درصدی معدل سال سوم متوسطه درکنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ دیپلم گرفته‌اند را مغایر قانون دانست و ابطال کرد.

پس از آن دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش درباره این رای گفته بود: موضوع رأی کنکوری دیوان عدالت اداری به منظور ابطال تاثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی در انتظار استفساریه مجلس است و اگر مجلس نظری نداشته باشد، رأی دیوان را اجرا می کنیم. موضوع رأی دیوان عدالت اداری درباره ابطال یک بند از مصوبه تأثیر قطعی ۲۵ درصد سوابق تحصیلی، انعکاس زیادی در بین داوطلبان داشت. اما نکته مهم این است که قوانین الزام‌آور هستند و این موضوع که ما بحث هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را اجرا کنیم یا نه؛ به موضوع قوانین بازمی‌گردد. هیأت دولت و شورای سنجش و پذیرش موضوع تاثیر سوابق تحصیلی را به این‌گونه مطرح کرده‌ بودند که این تاثیر از ۲۵ درصد آغاز شود و به تناسب سال‌هایی که نمرات پیش‌دانشگاهی و سال‌های تحصیلی افزایش پیدا می‌کند، بیشتر شود. اختلاف در برداشت قانون در این زمینه بوجود آمده که از همین رو ما نامه‌ای با امضای وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و از مجلس درخواست استفساریه کرده‌ایم. اگر مجلس برداشت دیگری به ما ارائه ندهد، ما همان رأی دیوان را اجرا خواهیم کرد

(مدیر اجرایی سایت: با توجه به ذکر صریح واژه‌ی «سه سال» در قانون، امیدواریم نمایندگان مجلس به این نکته توجه نمایند)

منبع: خبرگزاری مهر

 

(۱۷ اسفند) تلاش دکتر سبطی و آقای حجازی در راستای شفاف‌سازی موضوع برای نمایندگان مجلس :

در رای‌زنی‌ها و نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از سوی آقای دکتر سبطی و آقای سجاد حجازی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جنابان دکتر احمد توکلی و دکتر محمدمهدی زاهدی (ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم) این نتیجه به دست آمد که «قانون پذیرش دانشجو مصوب ۱۳۹۲» روشن و به دور از ابهام است، بنابراین موضوعیت تفسیر ندارد؛ در نتیجه حکم دیوان عدالت اداری لازم‌الاجرا است. البته اگر از سوی دولت لایحه‌ای جدید در این خصوص به مجلس تقدیم گردد و در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گیرد، در نهایت به صحن علنی مجلس خواهدآمد، اما تفسیر قانون فعلی به صحن علنی نخواهدآمد، زیرا قانون روشن است و نیازی به تفسیر ندارد. (و اگر هم استفساریه به صحن مجلس برود به احتمال زیاد نظر دیوان عدالت اداری تأیید خواهد شد.)

 

(توضیح بیش‌تر: تبدیل تأثیر معدل سه سال به سال سوم، تقنین است نه تفسیر و نیاز به طرح لایحه و قانونی جدید دارد که مسیر بررسی و تصویب و اجرای آن نیز بسیار طولانی است و امّاواَگرهای بسیاری در آن است، زیرا در این دو سال و با نتایج غیرمنتظره برآمده از تأثیر مستقیم معدل در نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها، نسبت به عادلانه‌بودن تأثیر معدل سه سال آخر دبیرستان نیز شک و شبهه‌ی فراوان به وجود آمده‌است، چه رسد صرفاً تأثیر معدل سال سوم که خلاف قانون مصوب مجلس نیز هست.)

 

بنابراین  معدل سال سوم در کنکور  سال ۹۵ و ۹۶ به احتمال بسیار تأثیر نخواهدداشت. تأثیر معدل امتحانات نهایی سه سال آخر دبیرستان در سال ۹۷ درگرو این است که وزارت آموزش و پرورش امسال امتحانات سال دوم دبیرستان را به شکل نهایی ( نه فقط کشوری) برگزار نماید. دیگر باید منتظر اعلام رسمی مجلس و سازمان محترم سنجش باشیم.

name majles1 edit01

name majles2 edit01

.

 

 (۱۸ اسفند) نحوه‌ی تصویب قانون در مجلس در صورت منتفی شدن استفساریه / سجاد حجازی

جهت اطلاع دوستانی که در خصوص نحوه‌ی تصویب قانون در مجلس سال کردند، باید عرض کنم که در صورتی که موضوع استفسار « قانون نحوه‌ی سنجش و پذیرش دانشجو» منتفی بشود و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری قصد داشته باشدکه قانون مذکور را تغییربدهد، می‌بایست نخست قانون جدید راکه احتمالاً « قانون اصلاح قانون نحوه‌ی سنجش وپذیرش دانشجو » خواهد بود به تصویب هیئت وزیران برسانند و با امضای رئیس جمهور و وزیر مربوطه تقدیم هیئت رئیسه‌ی مجلس بنماید . هیئت رئیسه مکلّف است لایحه‌ی تقدیمی را اعلام وصول و آن را جهت بررسی و اعلامِ‌نظر در اختیار کمیسیون تخصّصی قرار دهد. پس از این ارجاع، موضوع در نوبت رسیدگی کمیسیون تخصّصی قرارخواهد گرفت. پس از رسیدگی، لایحه‌ در کمیسیون به رأی گذاشته می‌شود و نتیجه‌ی رأی‌گیری و جمع‌بندی نظرات کارشناسی به هیئت رئیسه‌ی مجلس تقدیم می‌گردد. هیئت رئیسه مکلّف است با در نظرگرفتن فوریت لوایحِ در دستِ اقدام، رسیدگی به آن‌ها را در دستور کارمجلس قرار دهد. مدّت زمان رسیدگی و تصویب لایحه‌ها و طرح‌های تقویمی به هیئت رئیسه با توجه به این‌که به صورت عادی یا با قید یک فوریت یا دو فوریت یا سه فوریت تقدیم شده باشد متفاوت خواهد بود که معمولاً به‌دلیل ازدحام بسیار زیاد لوایح و طرح‌های موجود در مجلس از یک سال تا حتّی چند دوره مجلس شورای اسلامی هم ممکن است که به درازا بکشد؛ بنابراین با توجّه به مطالب گفته شده و همچنین با توجه به اتمام دوره‌ی مجلس شورای اسلامی و شروع‌به‌کار مجلس جدید، به نظر نمی‌رسد امکان عملی تصویب قانون تا زمان برگزاری کنکور سراسری وجود داشته باشد.

موفق و پیروز باشید. / سجادحجازی (وکیل پایه یک دادگستری)

(۱۴ اسفند ۱۳۹۴)
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش گفت: اگر مجلس به استفساریه مطرح شده در خصوص سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری رأی ندهد، حکم دیوان عدالت اداری (ابطال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری) عیناً اجرا می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش … در خصوص اعمال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی برای آزمون سراسری سال آینده اظهار داشت: « قبل از اینکه رای دیوان عدالت اداری در این رابطه عمومی شود از مجلس درخواست استفساریه کردیم. در جلسه‌ی اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار شد تا استفساریه بررسی شود و همانگونه که رئیس این کمیسیون مصاحبه کرده است هم‌اکنون در حال نهایی کردن متن اصلاحیه هستیم و اگر تا هفته‌ی آینده به توافق برسیم این موضوع برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.
اگر مجلس به استفساریه رای نداده و این موضوع را تغییر ندهد، رأی دیوان عدالت اداری در این خصوص عیناً اجرا خواهد شد، چرا که رأی دیوان لازم‌الاجراست.»

اخیرا دیوان عدالت اداری حکمی را در خصوص ابطال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری صادر کرده است.
منبع: http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/12/14/1018369

.

(۳اسفند) نگران نباشید! هنوز تا مجلس جدید انتخاب و تشکیل شود هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

و خبر اخبار ۲۰:۳۰ به دلیل پخش نشدن کامل مصاحبه، فاقد اعتبار است، چون جمله‌ی پایانی (قرمزرنگ) متن زیر از خبر آن‌ها حذف شده که باعث نگرانی برخی واقع شده است!

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت:‌

طبق نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی در کنکور اعمال می‌شود و اگر این شورا از آموزش وپرورش بخواهد، امتحانات نهایی را به سایر پایه‌های دوره متوسطه تسری می‌دهیم.

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص تاثیر ۲۵ درصدی سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ اظهار داشت:‌ طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو،‌سهم سوابق تحصیلی باید به صورت سالانه افزایش یابد.

وی افزود: برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور باید تعداد درس‌هایی که به عنوان سابقه تحصیلی محسوب می‌شوند،‌ افزایش یابد. تاکنون شورای سنجش و پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان را از ما درخواست کرده بود و امسال نیز سهم سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی را برای تاثیر مثبت در کنکور ۹۵ درخواست کرده‌اند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ اگر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کند، امتحانات نهایی را در سال دوم دبیرستان برگزار کرده و سهم سوابق تحصیلی را برای سازمان سنجش ارسال خواهیم کرد.

 ادامه داد:‌ طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، فعلاً سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی در کنکور اعمال می‌شود و آموزش‌وپرورش این آمادگی را دارد تا امتحانات نهایی را به سایر پایه‌ها تسری دهد.

وی  گفت:‌ بر اساس آخرین مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرّر شد سوابق تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه با تاثیر ۲۵ درصد قطعی و سوابق تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی با ۵ درصد مثبت در آزمون سراسری سال ۹۵ اعمال شود امّا با رای دیوان عدالت اداری هنوز وضعیت تأثیر سوابق تحصیلی مشخص نیست.

منبع

.

مشاوره حقوقی (۲۹بهمن)

جناب آقای سجاد حجازی (وکیل پایه یک دادگستری و داری سابقه ی فعالیت در زمینه ی آموزش و کنکور) طبق خواهش ما برای پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی شما و رفع ابهام‌ها،صفحه‌ی اینستاگرام زیر را راه‌اندازی کرده‌اند که شما دوستان می‌توانید به طور مستقیم پرسش‌هایتان را مطرح کنید؛ امّا خواهشمندیم ابتدا مطالب این صفحه و سپس مطالبی که ایشان در اینستاگرامشان نوشته‌اند و پرسش و پاسخ دانش‌آموزان دیگر در اینجا و آنجا را بخوانید تا پرسش‌های تکراری مطرح نشود که احتمالاً به پرسش‌هایی که قبلاً پاسخ داده‌شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

konkur.vakil@

برخی از نوشته ها و پرسش و پاسخ‌های این صفحه‌ی اینستاگرام وکیل محترم را در انتهای این صفحه می‌آوریم، ولی ممکن است به روز نباشد و بهتر است به صفحه ی اصلی مراجعه نمایید!

همچنین می‌توانید پیگیر خبرهای دیگر در اینستاگرام نشر دریافت نیز باشید:

daryaftpub@

نظرسنجی سایت انتشارات فار (۲۹بهمن)

سایت انتشارات فار، نظر سنجی کوتاهی را برای تاثیر مثبت، قطعی یا عدم تأثیر معدل در پایین صفحه‌ی نخست خود گذاشته است. می‌توانید به این سایت به نشانی

http://www.pharepub.com/

مراجعه کنید و گزینه‌ی موردنظرتان را ارسال نمایید.

faar nazarsanji edit01

نتیجه‌ی نظرسنجی تا ۱۱ اسفند ۱۳۹۴: (جدیدترین نتیجه را در سایت انتشارات فار، پس از ثبت نظر خود مشاهده خواهید کرد.)

nazarsanji faar natije 11.12.94

رتبه‌ی ۱ تجربی سال ۸۸ درصورت تأثیر قطعی معدل در آن سال به رتبه‌ی ۵۰۰ کنکور نزول می‌کرد!

(در مقاله‌ی زیر بیشتر بخوانید!)

آقای یونس حمه صادقی (لینک مقاله‌ی کامل: ۲۶ بهمن)

بررسی موشکافانه تأثیر معدل امتحان نهایی بر نتیجه کنکور

کلیک نمایید!

.

یونس حمه صادقی (۲۸ بهمن)

سخنی با نمایندگان محترم مجلس و دیگر مسئولان بزرگوار

بسم تعالی

بیایید با قبول اینکه در هر بازی و ماجرا و داستان و حادثه‌ای شاید گروهی به ناحق و به هزاران دلیل منطقی به حقّ خود نرسند، منصف باشیم. راهی انتخاب کنیم که در این بازی یا ماجرا یا رویداد طبیعی تلفات کمتری بدهیم و آگاهانه راهی را که تعداد ظلم دیده‌ها در آن بیشتر خواهد بود را انتخاب نکنیم. با قبول این دو واقعیت که کنکور در ۴ ساعت برگزار می‌شود و شاید خیلی‌ها در این محدوده‌ی زمانی آن‌چه در توان دارند را به هزاران دلیل منطقی نتوانند نشان دهند و شایستگیشان نادیده گرفته شود و اینکه شاید کسی در سال سوم و امتحانات نهایی به هزاران دلیل منطقی نتوانسته نتیجه‌ی دلخواهش را کسب کند، امّا در محدوده‌ی زمانی ۴ ساعته لیاقتش را به نحو احسن نشان دهد.

پس یکطرفه قضاوت نکنیم.

مشکل اصلی این ماجرا چیست؟ نقطه کور کجاست؟

اینکه نحوه‌ی اِعمال سوابق تحصیلی چگونه باشد بهتر است و آیا واقعاً کنکور به این منوال بهترین راهِ‌حلّ سنجش است و اینکه چه راهِ‌حل‌هایی وجود دارد، مورد بحث من نیست و در این زمینه همگان را به خواندن مقاله‌ی راه حلّی واقع‌بینانه برای کنکور از استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر هامون سبطی دعوت می‌کنم.

امّا به نظر اینجانب، اینکه سوابق تحصیلی (یک‌سال یا سه‌سالش هم مهم نیست) در نتیجه‌ی کنکور تأثیر داشته باشد، به‌خودیِ‌خود آن‌چنان ایرادی ندارد که این‌گونه روح و روان جوان ایرانی را برآشفته و شعورشان را برافروخته. پس مشکل چیست؟

بگذارید اینگونه شروع کنم:

می‌خواهیم به تناسب تلاشی که دانش‌آموز در طی تحصیل کرده و نتیجه‌ی آزمونی بی‌نهایت فنی به نام کنکور، ‌حق به حق‌دار برسد. به این منظور تصمیم می‌گیریم که از ۱۰۰ نمره‌ی نهایی، ۷۵ نمره را به کنکور و ۲۵ نمره را به سوابق تحصیلی اختصاص دهیم.

قبول دارید معنی صریح این تصمیم این است که به کسی که نمره‌ی کامل کنکور را می‌گیرد ۷۵ نمره بدهیم و به کسی که نمره‌ی کامل سوابق تحصیلی را کسب می‌کند ۲۵ نمره؟

به نظر کاملاً معقول می‌آید نه؟ بلی کاملاً معقول و منطقی است.

خب به این مثال‌ها دقت بفرمایید:

دانش آموزی ‌نمره‌ی سوابق تحصیلی را کامل می‌گیرد (۲۵ از ۲۵ درصد) و در کنکور نصف نمره را(۳۷.۵ از ۷۵ درصد).

دانش آموز دیگری نصف نمره‌ی سوابق تحصیلی را می‌گیرد(۱۲.۵ از ۲۵ درصد) به همراه ۷۰ درصد نمره کنکور را (۵۲.۵ از ۷۵درصد)..

خب منطق می‌گوید نمره‌ی نفر اول ۶۲.۵ درصد و نمره‌ی نفر دوّم ۶۵ درصد می‌شود.

کجای این کار ناعادلانه است؟ چرا اعتراض دارید؟ کسی که سوابق تحصیلی خوبی ندارد، حتّی با معدل ۱۰ می‌تواند با کسب درصدهای خوب در کنکور آن‌را جبران کند، چون سوابق تحصیلی تنها ۲۵ درصد تأثیر دارد و ۷۵ درصد باقی‌مانده به کنکور دانش‌آموز بستگی دارد.

این پاسخِ اکثر کسانی‌ست که به هر دلیلی از تأثیر سوابق تحصیلی آن هم به صورت قطعی و آن هم تنها مربوط به یک‌سال دفاع و حمایت می‌کنند و در ادامه آن مثال واضح و بی‌نقص بالا را هم خدمتتان ارائه می‌کنند.

وای بر کسی که به این نحوه‌ی اِعمال سوابق تحصیلی معترض است؛ … امّاااااااااا به ولله اگر این چنین باشد…

دوستان مشکل کار دقیقاً همین‌جاست! دقیقاً همینجا… نه یک ذرّه این‌ورتر، نه یک‌ذرّه آن‌ورتر!!!

تأثیر سوابق تحصیلی جدا از قانونی بودن و نبودن آن، جدا از منطقی بودن و نبودن آن به این منوال با این روال نیست عزیزان.

قرار است ۲۵درصد الف و ۷۵ درصد ب با هم جمع شود و ج نتیجه کار باشد. شاهد اینگونه نبودن ماجرا نتایج همین دو سال اخیر کنکور سراسری است عزیزان. ندیده اید؟ نمی‌شناسید؟ کسی را که معدلش پایین است و درصدهای کنکورش عالی امّا راه به‌جایی نبرده است؟ امّا با معدل بالای۱۹ و درصدهایی نه‌چندان خوب قرار است پزشک شود ( هرچند درصدهای کنکور انسانیت ما را به‌هیچ‌عنوان نشانه نگرفته است، امّا باز هم بی عدالتی است). ندیده اید؟ نمی‌شناسید؟ خوش به‌حالتان اگر ندیده‌اید و نمی‌شناسید، چون به خدا قسم بسیار‌بسیار دردناک است برای یک وجدان بیدار و منصف.

قرار است ۲۵ درصد سهم کسی باشد که معدلش ۲۰ است. سهم معدل ۱۸ چقدر است؟ سهم معدل ۱۶ چه‌طور؟ ویا سهم معدل ۱۳؟ شاید شما هم همچون بسیاری از عزیزان، نسبتی ساده برقرار کنید و ضرب و تقسیمی کنید و جواب دهید … امّا به انسانیت و وجدانمان قسم این‌گونه نیست!

دوستان عزیزم در نوشتار قبلی‌ام (که در سایت اینترنتی نشر دریافت با عنوان «بررسی موشکافانه تأثیر معدل امتحان نهایی بر نتیجه کنکور» منتشر شده است) سعی کردم با زبانی بسیار بسیار ساده و عامیانه نشان دهم که این ۲۵ درصد تأثیر سوابق تحصیلی که می‌گوییم، بسیار‌بسیار بیشتر از آنی است که ما فکر می‌کنیم. مشکل دقیقاً همین‌جاست. تراز‌بندی درس‌های نهایی سال سوم اصول منطقی و عادلانه‌ی کنکور سراسری را نه‌تنها برهم زده، بلکه در این دو سالی که تأثیر سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی بود، میدانی بس ناعادلانه شده است. قیاسی بس اشتباه است و تجمیعی بس نا‌عادلانه و غیر‌کارشناسانه. تراز سوابق تحصیلی و کنکور سراسری از دو جنس متفاوت‌اند و نمی‌شود با ۲۵ آن بعلاوه ۷۵ این آن‌ها را خویشاوند کرد بخدا.

گاهی فکر می‌کردم دستانی پشت پرده ماجرا باشد، امّا خوب که می‌نگرم خیلی از مشاوران عزیز که نان شب و روزشان از درصد و کارنامه و تراز است این مسئله را (با توجیه اینکه شاید نا‌امیدی را در دانش‌آموز القا نکنند) به‌خوبی درک نکرده‌اند و همانند عوام در پاسخِ جوانی با نشاط و هزار آرزو می‌گویند ۷۵درصد در کنکور ذخیره داری نگران نباش! (غافل از آنکه این جوان بعد از نتایج کنکور واقعیتی تلخ و شاید جبران نشدنی را خواهد دید). پس از عزیزانی که قرار است در این مورد قانون وضع کنند چه انتظاری می‌رود که عمق این مشکل را درک ‌کنند. چون ایشان هم به ظاهر رأی به این می‌دهند که قرار نیست سرنوشت یک جوان در ۴ ساعت رقم بخورد و باید سوابق طول تحصیلش را هم دخیل بدانیم  و کاملاً منطقی است سوابق سه سال او را لحاظ کنیم. اکنون که سوابق سه سال موجود نیست از یک‌سال شروع می‌کنیم و به‌تناسب آن‌را افزایش می‌دهیم. آری چون سوابق یک‌سال موجود است در سال اول با ‌۲۵درصد شروع می‌کنیم و به‌تناسب وجود سوابق تحصیلی آن‌را افزایش خواهیم داد…!!! امّا غافل از اینکه به ولله قسم با این فرمول خطی نمی‌شود این دو گونه‌ی ناهمگون را پیوند داد و از این پیوند زاده‌ای زیستا و زایا انتظار داشت.

دوستان، دانش آموزان، دبیران و استادان عزیز، رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور، وزیر محترم علوم، رئیس محترم دیوان عدالت اداری کشور و رئیس محترم مجلس و ‌نمایندگان مجلس بزرگوار و فهیم! هرچند دیوان محترم عدالت اداری رأی به ابطال تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بنابر ایراد قانونی آن در مورد عدم وجود سوابق تحصیلی سه سال داده است، امّا خدمت همه شما بزرگواران عاجزانه عرض می‌کنم که مشکل اصلی کار چیز دیگریست که در این نوشتار و نوشتار قبلی خاضعانه خدمتتان عرض نمودم. و با زبانی آغشته به یقین و بنا به مستندات و نتایج کنکور ۹۳ و ۹۴ و بسیار ساده مجدداً خدمتتان عرض می‌کنم که نمی‌شود تراز سوابق تحصیلی و کنکور سراسری ‌را با هم تجمیع کرد و ادّعا کرد که این تأثیر فقط ۲۵درصد است.

امیدوارم که همگان به این موضوع منصفانه و با منطقی برآمده از صداقت و شرافت بنگرند و به آن ترتیب اثر دهند.

 

با سپاس فراوان

ارادتمندتان،  یونس حمه صادقی

 konkoor dokhtaran

 

مهندس عمران درویش (مشاور آموزشی) (شب۱۹بهمن)

یک تجربه ی مهم

دوستان عزیزم، سلام
این روزها بحث تأثیر معدل نهایی و لغو قانون تأثیر مستقیم، نقل مجالس کنکوری است و هرجا که می‌روی در این مورد از ما سؤال می شود. انصافاً سایت و اینستاگرام نشر دریافت با دقّت و جدّیت این موضوع را دنبال و گزارش های بسیار خوبی را در این مورد تهیّه و منتشر کرده است؛ امّا باز هم سؤال هایی به ویژه در رابطه با تأثیر مستقیم یا مثبت مطرح می شود که نشان می دهد این موضوع، ذهن شما را به شدّت به خودش مشغول کرده است. من در این نوشته می‌خواهم تجربه‌ی بسیار مهمّی را در همین مورد با شما در میان بگذارم.
در سال‌های گذشته نیز در کنکور همیشه تأثیر مثبت معدل اجرا می‌شد. به‌این‌صورت که رتبه‌ی داوطلب را یک‌بار با تأثیر معدل و یک‌بار هم بدون آن محاسبه می‌کردند و هرکدام بهتر بود را معیار رتبه قرار می‌دادند. در آن سال‌ها وقتی کارنامه‌های کنکور صادر می‌شد، هرگاه دانش‌آموزی از تأثیر معدل استفاده کرده بود، یعنی در واقع معدل او تأثیر مثبت داشت، در کارنامه‌اش یک ستاره درج می‌شد به نشانه‌ی اینکه در رتبه‌ی او معدّل تأثیر مثبت داشته است. من خاطرم هست که در آن زمان همیشه از کارنامه‌ی دانش‌آموزان، آرشیوی تهیّه می‌کردم تا از اطّلاعات آماری آن استفاده کنم و یکی از آن اطّلاعات آماری هم همین تأثیر معدل بود؛ یعنی چند نفر در کارنامه‌ی خود ستاره دارند. این آرشیو در بسیاری از دبیرستان‌های مهم و بزرگ مثل دانش، سوده، بصیرت، کوثر، کوثران، فرهیختگان و … در زمانی حدود ۱۰ سال تهیه می‌شد و کارنامه‌ی حدود ۵۰۰۰ دانش آموز در آن جمع‌آوری شده بود. نکته‌ی جالبی که در آن سال‌ها همیشه به بچه‌ها می‌گفتم این بود که تعداد کارنامه‌های ستاره‌دار کمتر از ۲ درصد کل کارنامه‌ها بود. توجّه کنید که این عدد یک عدد دقیق و محاسبه‌شده است و نه‌تنها حدس و احساس من. جالب‌تر آن‌که در اکثر این مدارس معدل دیپلم دانش‌آموزان از سطح بالایی (بالاتر از ۱۸) برخوردار بوده است. پس می‌بینید که همان‌طور که در این روزها در سایت و اینستاگرام نشر دریافت هم نوشته شده، تأثیر مثبت معدل در واقع بی‌تأثیر بودن آن است و این با محاسبه نیز قابل اثبات است، چرا که با توجه به تعداد بسیار بالای معدل ۲۰ دیپلم، واضح است که حتّی معدل ۱۹ هم تأثیر مثبت خود را در رتبه‌های بالا از دست خواهد داد و در رتبه‌های میانی هم تأثیر عملاً رتبه را به اندازه‌ی قابل‌توجّهی جابه‌جا نخواهد کرد. امیدوارم این تجربه و توضیح خلاصه شما را با اصل موضوع آشنا نماید و نگرانی‌هایتان را رفع کند.
همچنان در اینستاگرام نشر دریافت و اینستای خودم پاسخگوی پرسش‌ها و نگرانی‌های شما خواهم بود. ما در کنار شما هستیم همچون همیشه.

آرزومند سربلندی همه ی فرزندان وطنم
عمران درویش

سجاد حجازی، وکیل پایه یک دادگستری (شب ۱۷ بهمن)

توضیحاتی در خصوص اظهارات رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور درباره ابطال بند ۲ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو

رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به ابطال بند ۲ مصوبه شورای سنجش و پذیرش  دانشجو که توسط دیوان محترم عدالت اداری صورت گرفت اظهاراتی را بیان نمودند که  از نظرحقیرجای بحث داشت وبنده دراین چند سطر سعی می نمایم  اظهارات ایشان  را از دیدگاه حقوقی مورد بررسی و موشکافی قرار دهم .

ماحصل اظهارات جناب دکتر خدایی اینست که اگرچه دیوان عدالت اداری بند ۲ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو را ابطال نموده اند- موضوع تأثیر قطعی معدل سال سوم در کنکور سراسری- ولی تأثیر مثبت معدل بر نتایج کنکور به استناد قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب۹/۸/۸۶ همچنان به قوّت خود باقی است و سازمان سنجش به استناد این قانون همچنان معدل داوطلبان را به صورت تأثیر مثبت در نتایج کنکور تأثیر خواهد داد . در این خصوص توجه شما و جناب آقای خدایی را به ماده ۱۱ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲ جلب مینمایم که صراحتاً بیان داشته است :

«از زمان لازمالاجرا شدن این قانون ، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب۹/۸/۸۶ به جز احکام مرتبط مذکور در ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم  پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران درمدّت اجرای برنامه لغو می گردد»

بنابراین استناد به قانونی که صراحتاً به موجب قانونِ لاحق برآن، نسخ شده است بههیچوجه محمل قانونی ندارد، به عبارت بهتر اصولاً قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب۹/۸/۸۶ وجود ندارد تا سازمان محترم سنجش بخواهد به استناد آن دست به اعمال تأثیر مثبت معدل داوطلبان درکنکور بزنند .

همانطوری که آقای دکترخدایی در ابتدای اظهارات خود تأکید کردهاند قانون سنجش و پذیرش دانشجو ابطال نشده است.

( و واضح است که نمیتوانست ابطال هم بشود، چراکه دیوان عدالت اداری مرجع ابطال قوانین نیست) و صرفاً بند ۲ مصوبه ی شورای سنجش و پذیرش دانشجو توسط دیوان محترم عدالت اداری ابطال شده است و راه حل موضوع نیزمراجعه به قانون سابق فسخ شده نیست بلکه تصویب مصوبه ای بر مبنای قانون حاکم است .

سازمان محترم سنجش به جای اینکه با اصرار به دنبال راهی برای اعمال معدل داوطلبان در کنکور باشند(احتمالاً بر خلاف میل باطنیشان) می بایست قانون مصوّب مجلس را که صراحتاً اعمال معدل را منوط به احراز شرایطی کرده است ، اجرا نماید . قانون حاکم و بدون نقص مجلس شورای اسلامی درسال ۱۳۹۲به صراحت اعلام داشته که زمانی می توانید معدل را در کنکور تأثیر بدهید که سوابق تحصیلی سه سال داوطلبان مطابق استاندارد های قانونی وجود داشته باشد و سازمان سنجش هم مکلّف است همین قانون را که حاکم بر همه ی امور مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو است اجرا نماید.

بنابراین استناد به قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۹/۸/۸۶ و کارگروه ماده ۴ آن قانون، کاملاً برخلاف حکم صریح ماده ۱۱ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰/۶/۹۲ است چرا که قانون اخیرالذّکر صراحتاً قانون سابق و کلیه ی موادّ آن و از جمله کارگروه  ماده ۴ آن را نسخ صریح نموده است و بازگشت به قانون سابق که در بیان آقای دکتر خدایی آمده است به نظر حقیر کاملاً برخلاف قانون و فاقد وجاهت حقوقی است .

در آخر امیدوارم توضیحات داده شده توانسته باشد مفید فایده باشد.

                                                                                      سجاد حجازی / وکیل انجمن فرهنگی ناشران آموزشی  

.

همانطور که وکیل محترم انجمن ناشران آموزشی در متن بالا توضیحات حقوقی ای را ذکر کرده بود، ساعاتی پیش نیز رئیس دیوان عدالت اداری  به اظهارات سازمان سنجش واکنش نشان داده و ساز و کار قانونی را خاطرنشان کرد و هر گونه عملی خلاف قانون را قابل پیگرد خواند که در ادامه می خوانید:

 13931216000434_PhotoA

رئیس دیوان عدالت اداری: اگر در کنکور ۹۵ خلاف حکم دیوان عمل شود، برخورد می‌کنیم (۱۸بهمن)
خبرآنلاین: تسنیم نوشت: رئیس دیوان عدالت اداری می‌گوید چنانچه در آزمون سراسری مورد باشد که بر خلاف حکم دیوان عدالت، سابقه تحصیلی را تاثیر بدهند، قطعا برخورد کرده و اقداماتشان ابطال می‌شود. … (ادامه‌ی مطلب در: )

http://www.khabaronline.ir/detail/507554/society/judiciary

.

 

توضیحات توکلی درباره مصوبه دیوان عدالت اداری برای تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور (صبح ۱۹ بهمن)
خبرآنلاین: میزان نوشت: مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: میزان و نحوه درصد تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۹۵ بر اساس قوانین مصوب خواهد بود.
حسین توکلی در گفت و گوی زنده در شبکه خبر در سخنانی در رابطه با رای دیوان عدالت اداری بر تاثیر درصد معدل سال سوم متوسطه در کنکور آزمون سراسری ۹۵ اظهار کرد: پی گیری‌های لازم در رابطه با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تأثیر مثبت ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۵ ، صورت گرفته و ما این موضوع را در دفترچه راهنما درج کرده و موثر می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۵ موثر خواهد بود، ادامه داد: میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی بر اساس قوانین الزام آوری است که به سازمان سنجش ابلاغ خواهد شد و بعد از ابلاغ به سازمان قبل از توزیع کارت به داوطلبان اطلاع داده می‌شود.

واکنش سازمان سنجش به رای دیوان – اعمال تاثیر مثبت سوابق (۱۷ بهمن)

http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=1&id=2439

.

رضا صابری، عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو در گفت‌وگو با تسنیم (۱۸بهمن) :
هم‌اکنون نمی‌توان به طور قاطع اعلام کرد که سوابق تحصیلی در کنکور تأثیر ۲۵ درصدی دارد یا خیر؛‌ مجلس به ابهام موجود در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در این رابطه پاسخ خواهد داد. (متن کامل در: )   سایت خبرگزاری تسنیم

.

مجلس سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور را بررسی می‌کند. (۱۸بهمن)

متن خبر در خبرآنلاین:

http://www.khabaronline.ir/detail/507433/society/education

.

وضعیت سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ پس از رأی دیوان عدالت اداری (۱۷بهمن)
خبرآنلاین: تسنیم نوشت: رئیس سازمان سنجش با اشاره به استفساریه از مجلس درخصوص رأی دیوان عدالت اداری گفت:‌ تا زمانی که نظر مجلس اعلام شود سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۵ به صورت تأثیر مثبت است. … (ادامه‌ی مطلب در: )

http://www.khabaronline.ir/detail/507254/society/education

.

لغو مصوبه تاثیر ۲۵ درصدی معدل در کنکور و نفس راحت کنکوری ها/ تکلیف آزمون سراسری سال ۹۵ چیست؟ (۱۷بهمن)
خبرآنلاین: سخنگوی سازمان سنجش از تشکیل جلسه برای بررسی رای دیوان عدالت اداری در لغو تاثیر ۲۵ درصدی معدل در کنکور خبر داد. … (ادامه‌ی مطلب در: )

http://www.khabaronline.ir/detail/507096/society/education

منبع: سایت دریافت

اگر این مطلب برای شما مفید بود، با اشتراک آن در صفحات اجتماعی و یا فشردن دکمه گوگل پلاس (g+1) از ما حمایت کنید. همچنین اگر مایلید از ارسال مطلب جدید در وبلاگ مطلع شوید، ایمیل خود را در بخش عضویت وبلاگ وارد کنید.